تهيه غذا

نحوه دريافت پروانه كسب كترينگ

يكي از پر طرف دار ترين اماكني كه  توجه شهروندان را به خود جلب مي كند بي ترديد به كترينگ و غذا خوري هاي شهر ارتباط پيدا مي كند. براي بررسي عملكرد رستوران هاي شهر به سراغ علي‌اصغر مير ابراهيمي رئيس اتحاديه صنف رستوران‌داران و سلف سرويس‌هاي تهران و كشور رفتيم. او اعتقاد دارد قانون مي‌گويد براي راه‌اندازي يك رستوران بايد جواز كار كسب كرد ولي متأسفانه برخي قانون را رعايت نمي‌كنند كه ما به محض اطلاع برخورد مي‌كنيم. متن كامل اين گفت و گو را در ادامه مي خوانيد:

يكي از كار‌هاي كه اتحاديه تحت نظارت شما انجام مي‌دهد دادن پروانه كسب به كترينگ است. لطفاً برايمان توضيح دهيد يك رستوران چگونه پروانه كسب دريافت مي‌كند؟

ابتدا صاحب رستوران براي شروع فعاليت براي كسب پروانه كار به اتحاديه مراجعه مي‌كند. كارشناسان اتحاديه پس از بررسي‌هاي لازم و ثبت درخواست در دفتر، ضوابط موجود را بررسي مي‌كنند از جمله داشتن پاركينگ، واقع نشدن در بزرگراه، حريم چهارراه يا عدم مجاورت با مدرسه دخترانه و... سپس موارد شخصي درخواست‌كننده مانند سوء‌پيشينه كنترل مي‌گردد. بعد مدارك به پليس + 10 تحويل مي‌شود. در ادامه پرونده به اماكن فرستاده مي‌شود تا اگر ايرادي از نظر اماكن دارد؛ برطرف شود.

اتحاديه با چه نهادهايي براي نظارت بر رستوران‌ها همكاري دارد؟

اخيراً تعاملاتي با وزارت بهداشت و درمان كشور و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران در حوزه نظارت بر رستوران‌ها داشته‌ايم.

طرح دوستدار سلامت از اين تفاهمنامه سرچشمه مي‌گيرد؟

اين طرح با برقراري تفاهمنامه بين اتحاديه و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران اجرا شد. با اجراي طرح رستوران‌هاي تهران از نظر رعايت اصول بهداشتي، كيفيت غذا و مشتري‌مداري تحت بررسي و نظارت قرار مي‌گيرند و در پايان به آنان لوح دوستدار سلامت مشتري اهدا مي‌شود.

مي‌توانيد توضيح بيشتري بدهيد؟

بله. روش كار به اين صورت است كه رستوران‌داران خود از اتحاديه درخواست مي‌كنند تا از رستوران آنها بازديد شود تا درصورت فراهم بودن شرايط مناسب به آنها لوح دوستدار سلامت مشتري اهدا شود. سپس كارشناسان از رستوران بازديد مي‌كنند. در صورت فراهم بودن شرايط، لوح به رستوران داده مي‌شود. البته اين لوح امتياز‌بندي دارد و به طلايي، نقره و برنز درجه‌بندي مي‌شود.

مردم از كجا مي‌توانند تشخيص بدهند كه رستوراني لوح سلامت دارد؟

معمولاً كترينگ جواز كسب و شناسنامه صنفي خود اعم از لوح سلامت را در مدخل ورودي نصب مي‌كنند.

هنوز برخي از رستوران‌ها جواز كسب ندارند، چرا؟

قانون مي‌گويد براي راه‌اندازي يك رستوران بايد جواز كار كسب كرد ولي متأسفانه برخي قانون را رعايت نمي‌كنند. ما به محض اطلاع برخورد مي‌كنيم. البته سياست دولتمردان اين است كه در اين زمينه همكاري‌هاي لازم انجام شود چون معتقدند كه نبايد از اشتغالزايي جلوگيري كرد.

يك رستوران سنتي از ديد شما چه ويژگي‌هايي دارد؟

رستوران سنتي از نظر معماري و سبك تزيينات داخلي متفاوت از ساير رستوران‌هاست به علاوه بايد متراژي بالاي 200‌متر داشته باشد. از طرف سازمان ميراث فرهنگي نيز پروانه كسب داشته باشد.

چرا قيمت غذا‌ها در رستوران‌هاي فرنگي بيشتر از ايراني يا سنتي است؟

قيمت‌ها بسته به نوع خدمات، سرويس دهي، كيفيت غذا و امكانات موجود در هر رستوراني متفاوت است. ربطي به نوع رستوران ندارد بلكه به نحوه و كيفيت پذيرايي و غذا مربوط مي‌شود.

نظارت بر رستوران‌ها چگونه صورت مي‌پذيرد؟

به‌صورت انتخابي و دوره‌اي است. بازرسي‌ها توسط كارشناسان واداره اماكن صورت مي‌گيرد. اگر تخلفي ديده شود تذكر مي‌دهيم.

رستوران‌داران از عدم حمايت مسئولان گله‌مند هستند چرا براي اين صنف تسهيلاتي در نظر نمي‌گيريد؟

اتحاديه پيگيري‌هاي لازم را انجام داده است. درخواست بسته انرژي مانند آب، برق و گاز را براي صنف كترينگ از وزارت بازرگاني كرديم ولي هنوز جوابي نيامده است.

در زمينه آموزشي براي رستوران‌ها چه اقداماتي انجام داده‌ايد؟

در زمينه آموزش با دانشگاه تهران تعامل داريم. در حال حاضر تعدادي از رستوران‌داران در دانشگاه كارآفرين دانشگاه تهران دوره فشرده رستوران‌داري را ديده‌اند.

يك رستوران استاندارد چه ويژگي‌هايي دارد؟

در حال حاضر در رستوران‌ها سرويس استاندارد جهاني داريم ولي رستوران‌هاي كشور ما تا سرويس استاندارد جهاني خيلي راه دارند.

اتحاديه چه اهدافي را دنبال مي‌كند؟

اتحاديه دوستدار سلامت است، هدف اتحاديه اين است كه از مزرعه تا بشقاب روي ميز سلامت باشد. كار ما كمتر از يك پزشك نيست. ما مي‌خواهيم غذاي سالم به دست مردم برسد.

چشم‌انداز آينده اتحاديه چيست؟

قرار است كترينگ نيز مانند هتل‌ها، ستاره‌دار شوند به علاوه ارتباطات با رستوران‌ها از طريق اتحاديه به‌صورت الكترونيكي انجام مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۰۲:۱۱ توسط:امين موضوع:

براي راه اندازي كترينگ خانگي چه كنيم

در ابتدا بايد چه چيزهايي بدانيد؟

اگر مغازه از خودتان است و مي خواهيد از مشتريانتان همان جا پذيرايي كنيد. بايد آن را تجهيز كنيد. اگر مي خواهيد غذا را همان جا توليد كنيد، نياز به يك آشپزخانه با تجهيزات كامل داريد. اما بهتر است بدانيد بيشتر كساني كه وارد اين كار شدند غذاهايشان را در محل ديگري مانند خانه به صورت نيم پز و حتي كاملا پخته توليد مي كنند و فقط در محل كارشان آن را گرم مي كنند. پس داشتن يك فر و يك يخچال كه آن را شركت هاي نوشابه سازي به شما به صورت رايگان خواهند داد، كافيست. اما اگر مي خواهيد فقط در حد يك «تحويل غذاي ساده» عمل كنيد و تنها غذا را به دست مشتريانتان برسانيد آشپزخانه خانه خودتان براي شروع كار كافيست و بهتر است به فكر بسته بندي محصولاتتان باشيد. بسته بندي هاي جذاب تر مشتريان بيشتري هم با خود مي آورند. اما بهتر است كم كم در حياط خلوت، پاركينگ و يا حياط بساط تازه اي به پا كنيد.

به چندنفر نياز داريد؟

توليد يك كترينگ خانگي در كمترين حالت به دونفر نياز دارد. يك نفر كه كار توليد غذا را انجام دهد و شخص ديگري كه غذا را به دست مشتري برساند. اگر مي خواهيد تحويل هم داشته باشيد بايد به فكر يك پيك موتوري هم باشيد. حواستان باشد هرچه حجم كار را بالا ببريد افراد بيشتري را لازم داريد. به طور معمول ۵ نوع غذا از يك آشپز بر مي آيد و به همين نسبت بايد آشپز اضافه كنيد.

چقدر پول نياز داريد؟

براي تجهيز محل پذيرايي از مشتريان در مغازه، حداقل ۴ ميليون تومان بايد خرج ام دي اف كاري و تجهيز ميز و صندلي هايتان بكنيد. اگر غذاها را مي خواهيد به شكل بسته هاي يكبار مصرف عرضه كنيد هر پك غذايي حدود ۸۰۰ تومان هزينه دارد. اما اگر مي خواهيد در محل كسب غذاها را به صورت ظروف آركوپال و يا چيني عرضه كنيد. بسته به جنس از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان خرج داريد.  مايكروفر و يا گاز براي گرم كردن غذا،هركدام بسته به جنس و كيفيتشان بين ۷۰۰ تا يك و نيم ميليون تومان قيمت دارند. هرچه تعداد و نوع غذاي شما بالاتر برود، طبيعتا خرج مواد غذايي شما نيز بيشتر مي شود. اما به طور متوسط روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان خرج موادغذايي مي كنيد. اگر مغازه براي خودتان نيست هم كه بسته به موقعيت و بزرگي آن اجاره بها را بايد در كار در نظر بگيريد.

چه غذاهايي درست كنيد؟

به طور معمول در كترينگ  خانگي و بسته بندي شده، كشك بادمجان، ميرزا قاسمي، كتلت، كوكوي سيب زميني، كوكو سبزي، كوفته، دلمه است. غذاهاي خورشتي كمتر در اين قسمت قرار مي گيرند اما همچنان طرفداران خودشان را دارند. مي توانيد از چند چاشني متنوع مانند سالاد، ترشي، ماست و سبزي خوردن با قيمت مناسب نيز براي جذاب تر شدن منو استفاده كنيد.

چه طور غذا درست كنيد؟

هرچه دور ريز غذاهايتان كمتر باشد. به نفع شماست. پس بدانيد روز اول كسي شما را نمي شناسد پس بايد با تعداد غذاهاي كمتري شروع كنيد و آرام آرام كار را گسترش بدهيد. اگر مغازه داريد تعداد مشتريان شما روز اول بيشتر است و سرعت اضافه شدن آنها سريع تر اتفاق مي افتد. پس به نظر مي رسد روزي ۳۰ تا ۵۰ غذا براي روزهاي اول منطقي تر به نظر برسد. غذاها بايد از شب قبل آماده و يا حتي نيم پز شوند تا روز بعد روند توليد سريعتر و بي دردسر تر انجام شود. كيفيت را فراموش نكنيد حتي اگر سود كمتري ببريد و يا مجبور شويد كمي قيمت را بالاتر ببريد.

چقدر بفروشيد؟

همه ما دوست داريم غذاي خوب بخوريم. پس نبايد به بهانه پايين نگه داشتن قيمت، كيفيت را فدا كنيد. اما به اين بهانه قيمت را بيش از حد بالا نبريد بلكه بسياري از كارمندان و دانشجوياني كه مشتري شما مي شوند قيمت شما را قبل از خريد لحاظ مي كنند. پس اگر قيمتتان را بالا ببريد. حجم زيادي از مشتريان خود را از دست مي دهيد. قانون «سود كم براي فروش بيشتر» را در كارتان لحاظ كنيد.

نام تجاري مناسب پيدا كنيد!

انتخاب اسم مناسب و جذاب براي هر برند تجاري يكي از عوامل مهم موفقيت آنهاست. گذاشتن نام فاميلي خيلي وقت است كه از دور خارج شده است. اسمي كه هيچ گاه از ياد مشتري نرود و بتواند به بقيه پيشنهاد بدهد، عامل بسيار مهمي در كار به حساب مي آيد.

تبليغات فراموش نشود

به اين فكر كنيد چه شركت ها و اداره هايي در نزديكي محل مورد نظر شما فعاليت مي كنند و شما مي توانيد به آنها براي وعده ناهار كمك كنيد. براي همين بهتر است تراكت توليد كنيد و به دست كارمندانشان برسانيد. مي توانيد تعدادي از برگه هاي تبليغ را هم به سوپرماركت هاي همان حوالي بفرستيد تا هنگام خريد افراد به دستشان برسانند.

با غذاهاي مانده چه كنيم؟

بيشتر غذاها اگر بخواهند دوباره براي روز بعد به يخچال برگردند كيفيت شان را تا مقدار زيادي از دست مي دهند. هيچ وقت غذاي مانده به دست مشتري ندهيد. چون او براي هميشه با شما خداحافظي مي كند. بهتر است غذاهاي مانده روز را به خانه ببريد و خودتان مصرف كنيد. حتي مي توانيد آن ها را به دست نيازمندان برسانيد. مطمئن باشيد اين كار خير شما بي جواب نمي ماند.

خاطره خوب بسازيد

مشتري شما بعد از خوردن غذاي شما بايد از آن لذت ببرد تا خودش و ديگران را دعوت به خريد غذاي شما كند. پس سعي كنيد در همان خريد اول برايش خاطره ساز باشيد. آوردن به موقع غذا، بسته بندي جذاب ويا يك ابتكار و نوآوري كه قبلا در جاي ديگري نديده است حتما او را دوباره به سمت شما خواهد كشيد.

اميدتان را از دست ندهيد

هيچ كترينگ  و يا رستوران مشهوري روز اول را پرفروش و خارق العاده آغاز نكرده كه شما بخواهيد دومين نفر باشيد. پس اميدتان را از دست ندهيد و به تلاشتان براي بهبود كيفيت غذا و سرويس دهي ادامه دهيد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۵۳:۴۰ توسط:امين موضوع:

راه‌هاي شناسايي يك كترينگ خوب چيست

يكي از تفريحاتي كه در اين سفرها مي‌تواند دلچسب باشد و حسابي حال آدم را جا بياورد، غذا خوردن همراه با خانواده در رستوران‌هاي شهري و بين شهريو همچنين كترينگ است، اما اين كه چه رستوراني هنگام تهيه و طبخ و سرو غذا نكات بهداشتي را رعايت مي‌كند و مي‌تواند با استفاده از بهترين مواد اوليه، غذاي سالم و با كيفيت تحويل مشتري دهد، يكي از نكات مهمي است كه خانواده‌ها را سردرگم مي‌كند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از روزنامه جام جم، دكتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص علوم و صنايع غذايي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي با اشاره به اين كه معيارهاي بهداشتي براي انتخاب يك رستوران خوب در سه گروه اصلي قرار مي‌گيرد، به جام‌جم مي‌گويد: بهداشت محيط غذاخوري، بهداشت خدمه رستوران و تميز بودن وسايل و ابزار سرو غذا، مواردي است كه در نگاه اول بايد مورد ارزيابي مشتريان قرار گيرد .

رفتار بهداشتي، مهم‌تر از نظافت ظاهري

دكتر دباغ‌مقدم در پاسخ اين پرسش كه آيا شيكي و تميزي رستوران، نظافت ظاهري كاركنان و رعايت ادب و احترام از جانب خدمه مي‌تواند الزاما و صرفا نشان‌دهنده بهداشت كترينگ باشد، مي‌گويد در نظر گرفتن رفتارهاي بهداشتي گارسون (مهماندار) و خدمه سرو غذا بهترين گزينه براي سنجش بهداشت يك رستوران است. مثلا خدمه از نظر ظاهري، موهاي مرتب و صورت اصلاح شده داشته باشند، ناخن‌هايشان كوتاه و زير آن پاكيزه باشد و لباس فرم سفيد و تميز به تن داشته، عرق نكرده و سيگاري نباشند. هنگام سرو غذا نيز اجتناب از انتشار قطرك‌هاي بزاقي از طريق سرفه و عطسه و صحبت نكردن روي غذا، استفاده از دستمال تميز براي نظافت سطح ميز يا تعويض نايلون روميزي، گرفتن ليوان و بشقاب‌ها از زير و نه از لبه آنها و فاقد لكه بودن ظروف شيشه‌اي و قاشق و چنگال ازجمله مهم‌ترين موارد بهداشتي است كه اگر به آن عمل شود، مي‌توان گفت هنگام طبخ غذا احتمال رعايت موازين بهداشتي وجود دارد .

كارت و گواهينامه آموزش بهداشت

اغلب خانواده‌ها مي‌دانند با ورود به يك غذاخوري به كارت بهداشت كارگران رستوران كه اغلب به ديوار نصب يا زير شيشه ميز گذاشته مي‌شود، دقت كنند. دكتر دباغ‌مقدم مي‌گويد، با وجود اين كه اخذ كارت و گواهينامه بهداشت خدمه غذاخوري‌ها جزو الزامات قانوني است، اما چون اغلب كارگران رستوراني تبعه كشورهاي خارجي هستند و به صورت فصلي كار مي‌كنند، كارت بهداشت ندارند و اكثرا كارت‌هايي در معرض ديد مشتريان قرار مي‌گيرد كه مربوط به چند نفر از خدمه ثابت رستوران است كه در تهيه و طبخ و سرو غذا دخالتي ندارند. در خصوص گواهينامه‌هاي آموزش بهداشت هم برخي رستوران‌ها به شكل صوري اين گواهينامه‌ها را تهيه مي‌كنند و در اختيار كارگران رستوران مي‌گذارند .

كترينگ توسط دو ارگان سازمان دامپزشكي و بهداشت محيط نظارت مي‌شوند و تعزيرات هم با اين دو ارگان گشت مشترك دارد.

دكتر دباغ‌مقدم در خصوص وظايف اين ارگان‌ها مي‌گويد بازرسان سازمان دامپزشكي روي سلامت و بهداشت و ايمني مواد گوشتي كبابسراها، جوجه كبابي‌ها و در كل هر غذاخوري كه با گوشت سرو كار دارد نظارت مي‌كنند. ضابطين بهداشت محيط نيز در خصوص بهداشتي بودن محيط رستوران، نظافت ابزار و وسايل پخت و پز و سرو و سلامت غذا نظارت دارند و ماموران تعزيرات هم در صورت كم فروشي و ارائه اقلام غذايي با قيمت‌هاي خارج از تعرفه با متخلفان برخورد و اغلب آنان را جريمه نقدي مي‌كنند.

دكتر دباغ‌مقدم مي‌گويد، با اشاره به اين كه جمعيت كلانشهري همچون تهران زياد است و امكان دارد بازرسان با فواصل طولاني‌تري براي نظارت به يك رستوران مراجعه كنند، بهتر است خانواده‌ها خود با در نظر گرفتن ملاك‌هاي بارز يك رستوران خوب، از مراجعه به رستوران‌هايي كه كيفيت غذايي‌شان پايين است و از بهداشت مطلوبي برخوردار نيستند اجتناب كنند.

اين كه يك كترينگ براي طبخ غذا از بهترين مواد اوليه تازه با ارزش تغذيه‌اي بالا و شيوه طبخ صحيح استفاده كند،‌ به تنهايي نمي‌تواند ملاك خوب بودن يك رستوران باشد. دكتر دباغ‌مقدم ضمن اشاره به اين موضوع مي‌گويد، شايد اين رستوران از نظر تغذيه‌اي غذاي باكيفيتي در اختيار مشتري قرار دهد، اما ممكن است از نظر بهداشت و ايمني هنگام تهيه غذا، مواردي را زير پا گذاشته باشد كه تهديد‌كننده سلامت غذا و مشتري باشد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه در پاسخ اين پرسش كه آيا قيمت بالاي غذاي برخي كترينگ مي‌تواند ملاك درستي براي اعتماد افراد به سلامت و مرغوبيت غذا باشد، مي‌گويد: قيمت بالاي غذا الزاما نشان دهنده استفاده از بهترين مواد اوليه براي تهيه غذا نيست، اما اگر اين قيمت از حد متعارف آن پايين‌تر باشد بايد بيشتر به كيفيت پايين غذا مشكوك شد. به گفته اين متخصص بهداشت مواد غذايي، بيشتر رستوران‌ها به دليل هزينه آب و برق و اجاره مكان و ماليات تا حدود 50 درصد روي نرخ غذاها مي‌كشند، اما درباره غذاهايي كه با قيمت‌هاي بسيار پايين‌تر از تعرفه عرضه مي‌شوند، مي‌توانيم بگوييم يا از حجم غذا كم يا آن كه از نامرغوب‌ترين مواد غذايي استفاده مي‌كنند .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۵۹:۱۸ توسط:امين موضوع:

تاريخچه كترينگ

تلاش هاي مقدماتي در صنعت  catering كترينگ از دهه 1920 آغاز شده است كه موضوع آن خوراكي هاي درون پروازي است، اما نخستين آشپزخانه اي كه براي تهيه خوراكي هاي درون پروازي بوجود آمده است، در سال 1936 توسط خطوط هوايي امريكابود و محتويات آن بطور معمول شامل گوشت (اكثرا گوشت مرغ يا گوشت قرمز گاو و گوساله )، يك سالاد يا سبزي، كمي نان و يك دسر شيريني وشكلات است.

تامين كننده خوراكي ها معمولا يك غذاي جانشين از قبيل غذاي طبخ شده يا غذاي ويژه آيين كليمي ها، مسلمان ها وگياهخواران نيز تهيه مي كنند. البته اين غذاها بايد از قبل وبرخي اوقات هنگام خريد بليط سفارش داده شوند.

امروزه تهيه كنندگان خوراك هاي كترينگ در تمام دنيا، در درون يك تشكل صنفي به نام IFCA ( كه برگرفته از عبارت International Flight Catering Association است) ، گرد هم آمده اند. اين انجمن در سال 1980 ميلادي در انگلستان تشكيل شدواز سال 2005 تهيه كنندگان خوراكي هاي درون قطاري و درون كشتي نيز به آن ملحق شدند. در سال هاي اخيرتهيه كنندگان غذا براي سمينارها، اردوها وتورهاي گردشي وبازديد هاي علمي نيزبه سيستم غذاي كترينگي تمايل نشان داده اند ومورد استقبال نيزواقع شده است.

مشهورترين شركت هاي تامين كننده :

GATE GOURMENT نام بزرگترين شركت مستقل تامين كننده مواد غذايي و ساير خوراكي هاي درون پروازي است كه مركز آن در زوريخ سوئيس قراردارد و مركز امريكاي شمالي آن در RESTON ويرجينيا قرار دارد.

اين شركت در سال 1992 تاسيس شدو علاوه برتامين خوراكي ها، در زمينه هاي ديگراز قبيل ارائه خدمات كابين، اقلام راحتي ، نظافت وشستشو و غيره هم فعاليت مي كند.

شركت فوق در سال 2004 تعداد 22000 نفر پرسنل و 4/2 ميليارد فرانك سوئيس درآمد داشت ودرسال 195 ميليون غذاي پروازي را تامين مي كرد. شماري از خطوط هوايي مشهور دنيا از قبيل Brithish Airways ، American Airlines ، Air France ، Delta Airlines ، Emirate و THAI مشتريان اين شركت به شمار مي روند.

SERVAIR : يك شركت تابع ايزوانس است كه 8000 نفر پرسنل دارد و تعداد مشتريان آن به 130 خط هوايي مي رسد. 45 ميليون سيني خوراكي رادر سال آماده ميكند وبيش از يكصد آشپز دارد. اين شركت براي مشتريان خود 1000 منوي غذايي و 5400 دستورالعمل غذايي را فراهم آورده است.

GATE GOURMER7 : علاوه برتامين خوراكيهاي درون پروازي ، خدمات گوناگون ديگر را هم ارائه مي دهد.

LSG SKY CHEFS : شركت ديگري است كه در حوزه تامين خوراكيهاي درون پروازي فعاليت و مالكيت آن به خط هوايي آسمان لوفت هانزا تعلق دارد. محل اين شركت در اروپا ، فرانكفورد و در امريكاي شمالي IRVING ايالت تگزاس است. شركت فوق در سال 1942 تاسيس شد، در سال 2004 بيش از 270 خط هوايي مشتري داشت و362 ميليون خوراك ارائه داد و 190 مركز خدنات به مشتري در 49 كشور جهان دارد. درآمد اين شركت در سال 2007 ميلادي بالغ بر 4/2 ميليارد يورو شد.

خوراكيهاي درون پروازي كترينگ و اهميت روابط عمومي :

روابط عمومي به بياني ساده و كلي برقراري ارتباط هدفمند به موقع، موثر ودوسويه ميان درون و برون از يك مجموعه تعريف مي شود.خوراكيهاي درون پروازي در همين راستا، مجموعه اي بشمار مي رود كه روابط عمومي هرخط هوايي بايد درچهارچوب فعاليت هاي بازار افزايي خود به آن توجه نشان داده وبه بهره برداري از امكانات بالقوه بسيار گسترده اي بپردازد. در همين زمينه روابط عمومي فوق تخصصي حوزه خوراكيهاي درون پروازي قادر است ايفاگر نقش موثري نه تنها در عرصه دادوستد اقتصادي بلكه در حوزه ارتباطات فرهنگي ميان كشورها دارد.

استفاده از خوراكيهاي بومي هركشور در منوي پذيرايي (بعنوان مثال در مورد ايران غذاهاي سنتي نظير چلوكباب، چلو خوشت هاي مختلف، شربت هاي تهيه شده از عرقيجات گياهي، شيريني هاي محلي از نوع سوهان قم، باقلواو قطاب يزد، كلمپه و كماچ كرمان، گز اصفهان و ...) و كترينگ اطلاع رساني محلي در مورد آنها مي تواند ابزار موثري براي شناساندن فرهنگ اصيل به يكديگر بشمار آيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۲۹:۵۳ توسط:امين موضوع:

كترينگ در صنعت غذا

شايد تا به حال واژه كترينگ را شنيده باشيد. شايد حالا هم كه اين كلمه را مي‌خوانيد يك لفظ بيگانه و بي‌معني به نظرتان برسد، اما اگر از آن دسته افرادي باشيد كه زياد با هواپيما به سفر مي‌رويد يا به دفعات در هتل‌هاي مدرن اقامت داشته‌ايد يا در خانه و محيط كار غذاهاي رستوراني و رژيمي سفارش مي‌دهيد حتما با واژه كترينگ آشنا شده‌ايد. در هر حال چون ما قصد آزار شما را نداريم و نمي‌خواهيم زياد به ذهن تان فشار آوريد، خيلي سريع شما را با معني و مفهوم كترينگ آشنا مي‌كنيم.

كترينگ يك كلمه انگليسي است و به تهيه و توزيع غذا و نوشيدني در يك محل و سرو آن‌ در مكان ديگر براي پذيرايي گفته مي‌شود. كترينگ هواپيمايي، كترينگ قطار، كترينگ بيمارستاني، كترينگ هتلي و كترينگ رستوراني و انواع رژيمي آن كه زير نظر متخصصان علوم غذايي تهيه و توزيع مي‌شود از اين جمله است. در واقع آن غذاهايي كه به همراه دورچين‌هاي متنوع يا بر اساس نوع سفارش غذايي به همراه ترشي، ماست، سالاد، دسرميوه‌اي، ژله و يك نوع نوشيدني هر كدام درون ظروف مخصوص و همگي در يك بسته براي مشتري ارسال مي‌شود ماحصل كترينگ است.

به زبان ساده‌ مي‌توان گفت امروزه از صنعت كترينگ براي ارائه خدمات بهترغذايي و پذيرايي به مهمانان و مشتريان و ايجاد رقابت سالم در مسير ارائه خدمات باكيفيت و متنوع استفاده مي‌شود كه البته بايد اين سرويس‌دهي بخصوص در مورد انواع كترينگ غذاهاي رژيمي كه برخي رستوران‌ها براي افراد چاق و لاغر و ديابتيك و داراي چربي و فشار خون بالا و... ارائه مي‌دهند، تحت نظر متخصصان علوم غذايي و تائيد شده از سوي وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران باشد.

تفاوت كترينگ غذاهاي هوايي و زميني

معمولا كترينگ غذاهاي هوايي شرايط ويژه‌تري نسبت به ساير كترينگ‌ها دارند. بيشتر غذاهاي هواپيمايي از نوع نيمه آماده، كنسروي و كم حجم است و شرايط هوايي و ارتفاعي كه روي ذائقه مسافران تاثير مي‌گذارد بايد در اين كترينگ‌ها در نظر گرفته شود. كترينگ غذايي در پرواز‌هاي صبحگاهي، ميانه روز، ظهرگاهي، عصر و شبانه مطابق با فصول سال متغير است. معمولا در پرواز‌هاي صبحگاهي مواد با در صد شيريني بالاتر به جهت تامين انرژي بيشتر، در پروازهاي ظهر از غذاهاي تركيبي از قند‌ها و پروتئين‌ها و هنگام شب مواد فيبري و كم‌حجم و سهل‌الهضم پروتئيني مورد توجه قرار مي‌گيرد. البته در پروازهاي بيش از 120 دقيقه از خورش‌ها هم استفاده مي‌شود. معمولا در مسيرهاي خروجي از مبدا، به غذاهاي گرم و در مسيرهاي بعدي از غذاهاي سرد استفاده مي‌شود و در تهيه غذاها از حداقل چربي و ادويه‌جات استفاده مي‌كنند و در ارتفاعات زياد هوايي، غذاها ويژه‌تر مي‌شود.

اما در كترينگ ‌هاي هتلي و قطاري تنوع غذاها بيشتر و از انواع چلوها، خورش‌ها، كباب‌ها و حتي غذاهاي سنتي‌تر همچون آبگوشت و آش به همراه ادويه‌جات مختلف با ميزان چربي و نمك متفاوت استفاده مي‌شود. در مورد كترينگ‌هاي بيمارستاني و رژيمي شرايط كمي متفاوت‌تر بوده و بر اساس نوع بيماري، غذا بايد از مواد اوليه اورگانيك و سالم با كيفيت بالا تهيه و انرژي حاصل از آن محاسبه شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۵۲:۵۵ توسط:امين موضوع:

كترينگ چيست

واژه كترينگ در زبان انگليسي بطور كلي بيانگر صنعت آماده سازي و طبخ غذاونوشيدني در محلي و سرو آنها در مكان ديگري جهت پذيرائي ميباشد.حال اگر كمي دقيقتر و زيركانه تر به تعريف بالا توجه كنيم،متوجه گستره وسيع فعاليت اين صنعت در دنيا خواهيم شد.

جهت درك بهتر مطلب در ذيل به چند نمونه از كترينگهايي كه در سطح جامعه مشغول فعاليت هستند اشاره ميكنيم و به بحث و بررسي در مورد كترينگ هتلي ادامه خواهيم داد.

كترينگ هواپيمايي

كترينگ قطار

كترينگ بيمارستاني

كترينگ هتلي

در ابتدا اين سوال در ذهن خواننده پيش ميآيد چرا ميگوييم صنعت هتلداري و كترينگ؟مگر در هتل يا مراكز طبخ و سرو غذا چه عملياتي انجام ميپذيرد كه از اين دو رشته پذيرايي بعنوان صنعت نام برده ميشود؟

در جواب بايد گفت :پس از دوره انقلاب صنعتي كه در دنيا رخ داد و دنيا را در جهت توليدوايجاد مشاغل مختلف دگرگون ساخت و با توجه به طراحي و ساخت تجهيزات و دستگاههاي جديد مختلف كه سرعت توليد را در جهان چندين برابر كرده و نگاه دقيق به نوع فعاليت بخش هتلداري و كترينگ در دنيا كه در اصل وظيفه اش ايجاد آسايش و راحتي براي ميهمانان خود بوده كه سرعت توليد را در جهان چندين برابر كرده و نگاه دقيق به نوع فعاليت بخش هتلداري و كترينگ در دنيا كه در اصل وظيفه اش ايجاد آسايش و راحتي براي ميهمانان خود بوده،استفاده از تكنولوژي و تجهيزات جديد جهت بالا بردن ضريب بهره وري و ايجاد و ارائه خدمات بهينه آسايشي و كنترل هزينه ها در هر زمينه و تنگاتنگ شدن ارائه خدمات خوب با تجهيزات صنعتي،از اين دو رشته به نام صنعت نام برده ميشود.

 

به زبان ساده تر ميتوان چنين بيان نمود:به دليل استفاده از تكنولوژيهاي صنعتي روز جهت ارائه خدمات رفاهي بهتر به ميهمانان كلمه صنعت در كنار نام اين دو رشته خدمات رفاهي قرار گرفت و به همين دليل از آنها به عنوان صنعت هتلداري وصنعت كترينگ نام برده ميشود.

ارتباط صنعت هتلداري با صنعت كترينگ

پيشينه فعاليتهاي هتلداري كه يكي از قديميترين خدمات ساخته و ارائه شده دست بشر با سابقه اي برابر فعاليتهاي تجاري و جنگي او به شمار ميرود.بطوري كه تاريخچه مسافرخانه ها را قريب شش قرن قبل از ميلاد مسيح نيز نسبت ميدهند.

اولين مسافران آن دوران بيشتر تجار،جنگجويان و چاپارها بودند.اولين گامها جهت ساخت و ايجاد مسافرخانه ها در بين راههاي آن زمان توسط خانواده هائي برداشته شد كه در مسير حركت مسافران قرار داشتند،بدان معني كه با اختصاص يك اطاق جهت استراحت مسافر،تهيه خوراك جهت رفع گرسنگي و تجديد قواي مسافر وحتي اصطبل و ارائه خدمات مربوطه،در قبال دريافت مبلغي از مسافر خود پذيرايي ميكردند و نخستين ميهمانپذيرها بدين شيوه تحت نام ((تخت خواب و صبحانه))در حدود سده پانزدهم ميلادي در اروپا بوجود آمدند و با پيشرفت ارتباطات جاده اي و مسافرتهاي دريائي تعداد اينگونه مسافرخانه ها كه از مسافران پذيرائي ميكردند افزايش يافت و در نخستين سالهاي سده هجدهم ميلادي تشكيلاتي براي پذيرائي از مسافران و ميهمانان بوجود آمد كه نمونه هاي اوليه ميهمانخانه هاي امروزي به نام INN ميباشد.

با توجه به توضيح مختصر بالا و كمي دقت،حال ميتوان به رابطه بين صنعت هتلداري و كترينگ پي برد يعني هر جا كه صحبت از مسافرخانه ائي در ميان بوده،در كنار خدمات اطاق،خدمات پذيرائي و غذائي نيز وجود داشته و از همان اوايل در كنار حركت چرخهاي صنعت هتلداري،صنعت كترينگ نيز به ميزان قابل توجهي در جهت بهتر چرخيدن،چرخهاي اين صنعت تاثير بسزائي داشته و باعث بالا بردن ميزان ارائه خدمات به ميهمانان و ايجاد رقابت سالم در مسير ارائه خدمات در بين سرمايه گذاران گرديده تا جائي كه امروزه اين بخش از خدمات به صورت يك بخش كاملا تخصصي درآمده و در هتلها با شاخه اي از مديريت در اين بخش يعني ((مديريت غذا و نوشابه Food & Beverage Management ))روبرو هستيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۱۹:۲۱ توسط:امين موضوع: