تهيه غذا

كترينگ زميني و هوايي

بخش زميني كترينگ :

در اين بخش شركت هاي بزرگ هواپيمايي آشپزخانه ها و سامانه هاي اغذيه پيشرفته اي را به خدمت مي گيرند. بطور مثال براي يك پرواز داخلي مي بايست 200 بسته پذيرايي آماده شود و اين حجم كار براي كليه پرواز هاي يك شركت معتبر هوايي بسيار پيچيده و سنگين است.

اشپزخانه ها مرغوب ترين مواد غذايي را با توجه به الگو هاي تغذيه اي در پرواز انتخاب مي كنند . مشخصات بهداشتي و شناسنامه محصولات دقيقاً به ثبت مي رسد. اين مواد بيشتر از نوع نيمه آماده و كنسرويي هستند. جدول كترينگ روزانه با توجه به پرواز هاي صبحگاهي ، ميانه روز ، ظهرگاهي ، عصر و شبانه متغير است و با توجه به اين وضعيت نوع توليدات متفاوت خواهد بود.

بطور مثال در پرواز هاي صبحگاهي از مواد با در صد شيريني بالاتر به جهت تامين انرژي در انسان استفاده مي شود. در پروازهاي ظهر از موادي بصورت تركيبي از قند ها و پروتئين ها استفاده شده و در هنگام شب مواد فيبري و پروتئيني مورد توجه قرار مي گيرد.

در كترينگ عمدتاً غذا ها در گروههاي شيريني ها و ساندويچ ها قرار مي گيرد. علت اين انتخاب صرف و هضم ساده تر و حجم كمتر است. در پروازهاي بيش از 120 دقيقه از خورشت ها هم استفاده مي شود.

بسته بندي مواد غذايي بسيار مهم است. در اين خصوص شركت هاي كترينگ توليدات خود را با استفاده از سيستم وكيوم و ظروف يكبار مصرف PET آماده كرده و به پروازها منتقل مي نمايند. مواد غذايي كترينگ معمولاً 3 تا 12 ساعت قبل از هر پروازي آماده است و تا 72 ساعت به راحتي مي توان صرف نمود.

يكي از ويژگي هاي كترينگ در سازگاري غذا با هر ذائقه و سليقهاي بوده و همچنين توجه به غذا هاي مرسوم در خانواده هاي بومي ( و سنتي ) در ارجحيت مي باشد.

بخش هوايي كترينگ :

شركت هاي هوايي چنانچه خود داراي تاسيسات كترينگ باشند محموله هاي خود را تا 3 تا 12 ساعت قبل از پرواز و با استفاده از خودرو هاي يخچالدار با دماي استاندار به محل فرودگاه حمل نموده و پس از قرار گيري در كانتينر مخصوص به داخل هواپيما منتقل مي شود. در اين هنگام بخش اول كترينگ نسبت به توزيع و قرار دادن نشريات و مطبوعات براي هر صندلي اقدام مي نمايد.

قبل از پرواز به جهت كنترل فشارخون و تسكين اعصاب از طريق مهمانداران به مسافران شكلات هاي نيمه شيرين توزيع مي شود .

پس از پرواز هواپيما و سپري شدن 10 دقيقه از اين زمان بسته هاي كترينگ در بين مسافران توزيع شده و نيز هدايايي از طرف شركت هواپيمايي به آنها اهدا مي شود.

برخي از مسافران بنا به عادات شخصي بسته ها را نگه داشته و پس از رسيدن به مقصد با خود همراه مي آورند كه البته اين امري طبيعي است.

بخش كترينگ هوايي يكي از حساس ترين و در عين حال مهمترين عنصر كيفي در شركت هاي هواپيمايي بشمار مي رود . هر چه نحوه ارائه اين سرويس ها مطلوب تر باشد رضايت مندي از آن شركت بيشتر خواهد بود.

عملكرد كترينگ ها همچون امكانات تنها و يا مثل قسمتي از تجارتي بزرگتر در ارتباط با صنعت مهمان نوازي است كه در فضاي بزرگي از انتخاب ها ي مختلف يا سبكها است . مرتبط ترين آنها ,آنهايي استند كه شناخته شده هستند به عنوان اتاقهاي خصوصي در رستوران ها, امكانات هتل و امكانات كترينگ هاي خصوصي .       

عملكرد كترينگ ها همچون امكانات تنها و يا مثل قسمتي از تجارتي بزرگتر در ارتباط با صنعت مهمان نوازي است كه در فضاي بزرگي از انتخاب ها ي مختلف يا سبكها است . مرتبط ترين آنها ,آنهايي استند كه شناخته شده هستند به عنوان اتاقهاي خصوصي در رستوران ها, امكانات هتل و امكانات كترينگ هاي خصوصي .تقاضاي صعودي به وسيله عموم براي فضاهاي اختصاصي كه خارج از محيطهاي كار و زندگيشان باشد باعث هدايت كترينگ ها از بودن در صنعت مهمان نوازي به سمت رهبري در بخش قبلي و درآمد زايي بيشتر شد.

افكا خوب و دور انديش در صنعت سرويس دهي غذا از غذاهاي خوب به غذاهايي لذيذ و خوشمزه باعث يكپارچه سازي سرويس هاي كترينگ ها شد.و همينطور گسترش بازار براي آماده سازي صنعت سرويس دهي غذا شد . سرويس هاي بيرون بر و بگير ببر باعث افزايش درآمد با كمترين هزينه ها شد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ دى ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۰۹:۵۳ توسط:امين موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :